Неоромантизм як жанр
Теорія літератури:
Неоромантизм
– стильовий напрям у культурі, літературі та суспільних, гуманітарних науках,
який традиційно пов'язують з модерністськими реакціями на позитивізм і
натуралізм наприкінці 19 – на початку 20 ст.
Неоромантизм виник в умовах гострої
кризи сцієнтизму та широкого розповсюдження духовного нігілізму
в європейській культурі, які часто характеризують метафоричною формулою
"загибель богів".
У широкому сенсі неоромантизм сполучав
різноманітні інтелектуальні реакції науковців, письменників, митців на масову
інтернаціоналізацію культури, повсюдну соціалізацію життя, поширення
ліберальних цінностей, зокрема етичних настанов у дусі прагматичного
індивідуалізму й атомізації суспільного буття на зламі 19–20 ст. З такої
мінливої, майже калейдоскопічної зміни контекстів висвітлення
Неоромантизм постає як самобутня, багатолика
інтелектуальна опозиція, духовний бунт супроти тотальності космополітичного
проекту Модерну й водночас як його неодмінна складова.
Стильова тенденція неоромантизму, що
виникла на межі XIX—XX ст., генетично пов'язана з класичним романтизмом,
досвідом Вальтера Скотта, Джорджа Гордона Байрона, Фенімора Купера, Едгара
Алана По, Миколи Гоголя та інших, але при цьому переосмислена в дусі «філософії
життя», запереченням нормативної естетики реалізму та натуралізму,
позитивістської традиції картезіанства у мистецтві. Інколи неоромантизм
неправочинно співвідносять із декадансом.
Вперше поняття з'явилося у художніх колах
наприкінці 80-их XIX ст.; французькі критики вживали його, вказуючи на потребу
подолання провінційності побутопису, надання пріоритету чуттєвій сфері людини
та вишуканому естетизму, неповторній індивідуальності митця й «аристократизму
духу».
Сюжет:
Сюжетові неоромантичного твору притаманні напруженість,
елементи небезпеки, боротьби, таємничі або надприродні події.
Герої:
Як і попередники — представники
романтизму XIX століття, неоромантики заперечували прозу «міщанського» життя.
Вони оспівували мужність, подвиг, романтику пригод, часто обираючи тлом для
своїх сюжетів екзотичні країни. Характерний неоромантичний герой — непересічна
сильна особистість, нерідко наділена рисами «надлюдини», вигнанець, що
протистоїть суспільній більшості, шукач романтики та пригод.
Визначальні
риси неоромантизму:
– неоромантики змальовували переважно не масу, а яскраву, неповторну індивідуальність, що вирізняється з маси, бореться, – часом попри безнадійну ситуацію, – зі злом, зашкарублістю, сірістю повсякденна;
– неоромантики змальовували переважно не масу, а яскраву, неповторну індивідуальність, що вирізняється з маси, бореться, – часом попри безнадійну ситуацію, – зі злом, зашкарублістю, сірістю повсякденна;
– герої неоромантиків
переймаються тугою за високою досконалістю у всьому, характеризуються
внутрішнім аристократизмом, бажанням жити за критеріями ідеалу, а не буднів;
– головна увага
зосереджувалася на дослідженні внутрішнього світу людини, через який
неоромантики намагалися зазирнути у світ духовний;
– зовнішні події (також і
соціальні) у творах неоромантиків відступають на задній план;
– неоромантики часто
вдаються до умовних, фантастичних образів, ситуацій, сюжетів;
– відмова від типізації,
натомість застосування символізму.
Представники
світової літератури:
-Р.Кіплінг
-Р.Стівенсон
-Е.Войнич
-Г.Ібсен
-Дж.Лондон
-М.Гумільов
-Л.Андрєєв
-ранній
М.Горький
-О.Грін
-Б.Лавреньов
Представники
української літератури:
-Ольга
Кобилянська ("Людина", "Царівна")
-Леся Українка
("Лісова пісня")
-Олександр Олесь
-Микола Вороний
-Микола
Хвильовий
Підготували:Міцюк Марія, Снігур Софія, Білявець Катерина, Андрійчук Катерина
Комментарии
Отправить комментарий