Неоромантизм в творчості Олександра Олеся
Народився 4 грудня 1878 року в м. Білопілля Слобожанщини,
Сумської області в чумацько-селянській сім’ї.
Закінчив початкову школу й двокласне училище, а у віці 15
років (1893) вступив до хліборобської школи у містечку Деркачі неподалік
Харкова.
Брав участь у випуску рукописних журналів «Комета» та
«Первоцвіт», в яких з’являються його перші вірші.
Став вільним слухачем агрономічного відділення Київського
політехнічного інституту, незабаром через матеріальні нестатки змушений був
залишити його.
У 1903р. вступив до Харківського ветеринарного інституту.
Опісля працює на Дарницькій скотобійні.
Визначальним фактом у житті стала поїздка на відкриття
пам’ятника І. П. Котляревському в Полтаві.
Творчість виразно поділяється на два періоди — в Україні
(1907–1918) та в еміграції (1919–1944).
Подорож Гуцульщиною у 1912 р. збагатила поета незабутніми
враженнями.
У 1913 р. побував в Італії.
Після більшовицького жовтневого перевороту опиняється за
кордоном (1919). За кордоном оселяється і періодично живе в Будапешті, Відні,
Берліні, Празі, видає ряд збірок, основна тема яких — туга за Україною.
На твори, писані Павлом Тичиною на замовлення партії,
Олександр Олесь відгукнувся віршем-докором «І ти продався їм, Тичино…».
22 липня 1944 року Олександр Олесь помер у Празі, невдовзі
після того, як одержав повідомлення про загибель сина Олега Ольжича.
Починаючи з поезій першої збірки «3 журбою радість обнялась»
(1907), у творчості О. Олеся розгортається синтез художніх тенденцій неоромантизму
і символізму, який визначає світоглядно-естетичну індивідуальність усього
набутку поета.
Чітко простежується неоромантична концепція творчості як
вираження емоційного світу особистості, структурно реалізована образами серця,
пісні, струн, вогню, іскри.
У художньому мисленні О. Олеся актуалізується неоромантична
концепція елітарності мистецтва, виражена у протиставленні високого мистецтва і
буденності, осуді суспільства, байдужого до духовних надбань мистецтва,
нездатного зрозуміти його красу. На переконання поета, лише високодуховна
особистість здатна адекватно сприйняти мистецький твір.
Художній світ О. Олеся, закорінений у неоромантичному
баченні життя як динамічної єдності контрастів, акумулює антитетичні риси двох
художніх систем.
Неоромантичним є популярний у творах Олеся мотив дочасного
чи вражаюче-короткочасного буяння ("Айстри", "Єсть дивні лілеї,
що вранці родившись", "Єсть квіти такі, що ніколи не квітнуть"
та ін.). Саме цей "єдиний раз" квітування гармонійно перенесено
Олесем на любовну тематику: "Квітки любові розцвітають єдиний раз, єдиний
раз". Поет воєдино зливає контрастні поняття: мовиться про біль, муки,
кров, рани, і все це стає ще болючішим від того, що з них проростає
"ніжність" і "жаль", що все це здійснюється в пошуках тієї
"ніжності", відсутність якої скрушно переживається. У змалюванні
любові Олесем немає різких, контрастних барв, що йдуть, як правило, від
гостроти самоусвідомлення (лірика Франка, Лесі Українки, почасти й Маковея),
але поза цим трактування любові в нього досить різноманітне: це й безнадійне
кохання, і зовнішніми умовами спричинена недосяжність любові, і таємнича
приреченість закоханих не мати одне одного, і нарешті, радісно-тріумфуюче
проникнення любові в серце, що сповняє собою всю істоту і природу загалом.
Підготували: Потапова Анна, Мацюк Іван
Комментарии
Отправить комментарий