"Ідеал" у творчості Ольги Кобилянської


Відомо, що своє, національне, краще й глибше пізнається у порівнянні з чужоземним. Та й воно повніше розкривається у зіставленні з рідним. Саме під цим кутом зору і розглядається у поданій нижче статті художній доробок Ольги Кобилянської. Оскільки творчість славетної української письменниці доволі багатогранна (складається з неоромантичного, імпресіоністичного та символістського набутку), автор поданого нижче матеріалу сконцентровує увагу на її неоромантизмі, порівнюючи його з видатними духовними явищами Європи на рубежі ХІХ-ХХ століть.
Найцікавіший у неоромантичному творі, звичайно, сам ідеал. Досить повно він виголошується устами Наталки з повісті О.Кобилянської “Царівна”: “Мати таку свободу, щоб бути собі ціллю!.. Передусім бути собі ціллю, для власного духа працювати, як бджола; збагачувати його, збільшувати, довести до того, щоб став сяючим, прегарним, хвилюючим, зоріючим у тисячах красках!.. Бути передусім собі ціллю, а опісля стати або для одного чимсь величнйм на всі часи, або віддатися праці для всіх. Боротися за щось найвище, сягаюче далеко поза буденне щастя... Свобідний чоловік із розумом — це мій ідеал”.
Цей ідеал, з певною корекцією, сповідують Зоня (“Ніоба”), Маня та Нестор Обринські (“Через кладку”), інші герої Кобилянської. С. Єфремов вважав, що письменниця ідеалізує “вищу людину”, екзальтованого аристократа-декадента, що кохається в собі та презирливо ставиться до народу.
Леся Українка, О. Маковей, І. Франко у творчості Кобилянської акцентують на типі інтелігентної жінки, яка бореться за свою індивідуальність. Водночас І. Франко констатує чимало дрібного, неприродного, претензійного в ідеалі письменниці. Леся Українка, відмітивши негативні моменти в ідеалі “надлюдини”, в цілому позитивно сприймає ідеал Кобилянської..
 Підготувала: Байдич Катерина

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Неоромантизм у творчості Лесі Українки

Неоромантизм як жанр

Неоромантизм в творчості Олександра Олеся