"Ідеал" у творчості Ольги Кобилянської
Відомо,
що своє, національне, краще й глибше пізнається у порівнянні з чужоземним. Та й
воно повніше розкривається у зіставленні з рідним. Саме під цим кутом зору і
розглядається у поданій нижче статті художній доробок Ольги Кобилянської.
Оскільки творчість славетної української письменниці доволі багатогранна
(складається з неоромантичного, імпресіоністичного та символістського набутку),
автор поданого нижче матеріалу сконцентровує увагу на її неоромантизмі,
порівнюючи його з видатними духовними явищами Європи на рубежі ХІХ-ХХ століть.
Найцікавіший
у неоромантичному творі, звичайно, сам ідеал. Досить повно він виголошується
устами Наталки з повісті О.Кобилянської “Царівна”: “Мати таку свободу, щоб бути
собі ціллю!.. Передусім бути собі ціллю, для власного духа працювати, як
бджола; збагачувати його, збільшувати, довести до того, щоб став сяючим,
прегарним, хвилюючим, зоріючим у тисячах красках!.. Бути передусім собі ціллю,
а опісля стати або для одного чимсь величнйм на всі часи, або віддатися праці для
всіх. Боротися за щось найвище, сягаюче далеко поза буденне щастя... Свобідний
чоловік із розумом — це мій ідеал”.
Цей
ідеал, з певною корекцією, сповідують Зоня (“Ніоба”), Маня та Нестор Обринські
(“Через кладку”), інші герої Кобилянської. С. Єфремов вважав, що письменниця
ідеалізує “вищу людину”, екзальтованого аристократа-декадента, що кохається в
собі та презирливо ставиться до народу.
Леся
Українка, О. Маковей, І. Франко у творчості Кобилянської акцентують на типі
інтелігентної жінки, яка бореться за свою індивідуальність. Водночас І. Франко
констатує чимало дрібного, неприродного, претензійного в ідеалі письменниці.
Леся Українка, відмітивши негативні моменти в ідеалі “надлюдини”, в цілому
позитивно сприймає ідеал Кобилянської..
Комментарии
Отправить комментарий